Ka vanad tegijad vĂ”iksid lugeda. Saate ehk mĂ”ne iva kĂ€tte. Ătlen Ă€ra, et RollimĂ€ng ehk RP on kĂ”ige raskem kuid ka kĂ”ige vĂ”imalusterohkem mĂ€ngustiil.
Koostasin siis Tsootsi soovil manuaali. Selliste RP teadmistega peaks veepeal pĂŒsima kĂ”igis RP serverites, kuid siiski, RPmine on nagu liivakastis mĂ€ngimine ning nĂ”uab fantaasiat. Kujutage RP situatsioone oma vaimusilmas ette ja jagage oma mĂ”tteid teistega. Nii saavad teist head rollimĂ€ngijad.
1. IC ja OOC
1.1 IC
IC ehk In Character (eestikeeles Karakteri sees) on RPmise alus. IC tÀhistab kÔike, mis on seotud sinu mÀngus oleva tegelase mÔttemaailmaga. Tema arvamused, kinnisideed, hirmud ja palju muud. IC ongi see tegelane, keda sa mÀngus kontrollid ja kes teab talle mÀngus öeldud asju. On olemas kindlad IC kanalid, teistes kanalites RPda ei saa. Eranditest ma teile poisid ei rÀÀgi :rolleyes:
1.1.1 IC teemad
Foorumis on olemas selliseid asju nagu IC teemad. IC teemadesse kirjutatav tekst on sinu karakteri poolt kirjutatud tekst.. IC teemadeks on enamasti interneti lehekĂŒljed, blogid ja Ostu/MĂŒĂŒgi teemad.
Kui teil on soovi kirjutada IC teemasse OOC teksti, siis tuleb see tekst panna topeltsulgudesse. Topeltsulud on OOC teksti tÀhiseks. ((NÀide))
1.2 OOC
OOC ehk Out Of Character (eestikeeles Karakterist vĂ€ljaspool toimuv) on tĂ€ielik vastand IC'le. OOC oled sina reaalsuses. Arvuti taga istuva inimesena, kĂ€id trennis, sööd hommikuti putru ja kĂ€id mitu korda pĂ€eva jooksul kusel. Saate aru kĂŒll mida ma mĂ”tlen. RÀÀgid Ventrilos vĂ”i telefoni teel sĂ”pradega ja palju muud. OOC jaoks on kindlad kanalid, sammuti nagu IC jaoks.. Kanalitest on allpool kirjutatud.
1.3 Metagame
Metagame ehk OOC (karakterivĂ€lise) info kasutamine IC (karakterisiseselt). See tegevus on rangelt keelatud. Kui sĂ”ber sulle ĂŒtleb IRL (In Real Life - reaalses elus): "Giuseppe Alessio tuleb tĂ€na Ă”htul SA:MPis su juurde ja laseb su maha" ei vĂ”i sa midagi teha. Kui Giuseppe tulebki Ă”htul mĂ€ngus sinujuurde ja tervitab sĂ”bralikult ei vĂ”i sa pĂ”geneda, sest su IC tegelane ei tea, mis saama hakkab. Kui pĂ”gened, siis teed metagamet (MG).
1.3.1 OOC abipalve
Metagame'i eest vÔib karistada ka neid, kes teistele OOC kanalis IC infot jagavad ja ootavad, et teine pool Metagame'i teeks. NÀiteks: "/es Giuseppe Ma olen Unitys, mind tulistatakse!". Sellise erasÔnumi eest vÔib karistada abi kutsujat. Sellist tegevust liigitatakse samuti metagame'i alla.
1.4 Minu arvamus teemast.
KĂ”ige raskem ongi aru saada IC ja OOC loogikast. Kui selle Ă€ra taipate, on edasine vaid viitsimise kĂŒsimus.
2. RolePlay/RP/RM/RolliMĂ€ng
2.1 RollimÀng ja 2 kÀsku
RollimÀng on terviknimetus kÔigele sellele infole mida te siin nÀete. RollimÀng on kokkuvÔtvalt öeldes oma rolli nÀitlemine antud ajahetkel. Roll peab olema vÔimalikult realistlik. RP mitte tegemist nimetatakse ebarollilikult kÀitumiseks, ehk nRPks. nRP alla kÀivad ka kÔik muud rikkumised, kuid enamasti mÔeldakse nRP all ikkagi ebarollilikult kÀitumist.
Et teistele etendust esitada on vaja seda kirjutada. Sellejaoks on 2 kĂ€sku, /me (message emote) ja /do (ĂŒmbritsev tegevus). /me kĂ€suga nĂ€idatakse mida karakter teeb ja mida ta tunneb. /do kĂ€sk on mĂ€ngutegelast ĂŒmbritseva ruumi ja aja RPmiseks. /me ja /do kĂ€sus on valetamine keelatud!
2.1.0.1 "/me [tekst]" kÀsklus
LĂŒhend "ME" tĂ€histab inglisekeelset vĂ€ljendit "Message Emote". KĂ€sk "/me" kirjeldab mĂ€ngukarakteri tegevust ja tujusid. "/me" kĂ€sud peavad olema reaalsed ehk rollimĂ€ngulised. KĂ€su tegemisel peab kirjutama teksti ainsuse kolmandas vormis, sest server muudab kirjutatud kĂ€su automaatselt ĂŒmber.
NĂ€ide: "/me loeb ajalehte." - "* Giuseppe Alessio loeb ajalehte." ; "/me on kurb." - "* Giuseppe Alessio on kurb."
2.1.0.1 "/do [tekst]" kÀsklus
KĂ€sk "/do" kirjeldab karakteri vĂ€limust ja kĂ”ike mis su karakterit ĂŒmbritseb. "/do" kĂ€sud peavad olema reaalsed.
NĂ€ide: "/do Linnud laulavad." - "* Linnud laulavad. (Giuseppe Alessio)" ; "/do Peas must kaabu, seljas ĂŒlikond, jalas krokodillinahast kingad." - "* Peas must kaabu, seljas ĂŒlikond, jalas krokodillinahast kingad. (Giuseppe Alessio)"
2.1.2.3.1 "Ănnestumine"
Kui keegi teeb "/me" kĂ€su, mis mĂ”jutab su tegelaste tegevust mĂ€ngus, siis pead sa vastama talle "/do" kĂ€suga, kas tema tegevus Ă”nnestub vĂ”i mitte. Tegija ei ole kohustatud seda ise kĂŒsima ja vastuse puudumise korral Ă”nnestub tegevus automaatselt.
Kui sa soovid öelda, et tema tegevus ebaÔnnestub, siis oleks hea, kui tooksid pÔhjenduse miks.
NÀide: * Johnny Fife vÔtab vöölt Desert Eagle .50
* Ei Ônnestu, sest ma vÔtsin sult relva eelnevalt Àra. (Giuseppe Alessio)
* Johnny Fife proovib Giuseppele paremhaagi nĂ€kku lĂŒĂŒa.
* Ănnestub. (Giuseppe Alessio)
2.1.1 SÔitmine
RP drive (RP sĂ”it) ehk realistlikult sĂ”itmine. Eestis on RP drive ÀÀrmiselt madalal tasemel ja mul on sellest vĂ€ga kahju. Siia alla kĂ€ib paremal pool teed sĂ”itmine, kiiruse jĂ€lgimine ja fooride jĂ€lgimine (Kui ĂŒldiselt rÀÀkida. SNJ-is foore jĂ€lgima ei pea). nRP drive tĂ€hendab ebarealistlikku sĂ”itmist.
2.1.1.1 RP Carcrash
RP Carcrash (eestikeeles autoĂ”nnetuse RPmine) See asi annab teie RP oskusele palju juurde. (v.a. /me toibub ja /me rappus) Kui teil on kokkupĂ”rge mĂ”ne teise inimesega vĂ”i autoĂ”nnetus on seotud teiste inimestega, siis peab tegema carcrash RPd. See ei ole mingi kaelast Ă€ra saamise RolliMĂ€ng vaid seda peaks vĂ”tma tĂ€ie tĂ”sidusega. Ei tohiks vaid kahe vĂ”i ĂŒhe kĂ€suga piirduda, edasi sĂ”itmisest rÀÀkimata. Korralikud RP Carcrashid kestavad tunde. Ise olen asjaosaline olnud tunniajases carcrash RPs ja ma nautisin seda. Kasutage oma fantaasiat ja mĂ”elge, milline oleks inimeste ja asjade seisukord pĂ€rast sellist Ă”nnetust reaalses elus. See vĂ”ib olla kĂŒll vastik, kuid nii saate te parimat RPd teha.
2.1.2 Tapmine
MĂ€ngus on tapmine lubatud vaid tĂ€htsatel IC pĂ”hjustel. OOC pĂ”hjustel tapmine on keelatud ja see on DM ehk Deathmatch. DMi alla kĂ€ib ka ilma mĂ”juva IC pĂ”hjuseta tapmine. Kui keegi su Ă€ra tapab vĂ”i seda teha proovib, Ă€ra hakka vĂ”itluse ajal nutma vaid kĂŒsi pĂ€rast pĂ”hjust. PĂ”hjus vĂ”ib olla ka tellitud mĂ”rv, mistĂ”ttu pole alati jonnimisel mĂ”tet. (PalgamĂ”rva puhul peab kliendi tellimusest pilti tegema F8 abil, sest vastasel juhul pole tĂ”endeid, kui su peale foorumis kaevatakse)
2.1.2.1 Hirmud, omadused ja eesmÀrgid
Igal inimesel on hirmud ja eesmĂ€rgid, samuti on need ka meie IC tegelasel. IC tegelase suurim hirm on surm ja suurim eesmĂ€rk ellu jÀÀda ja olla vĂ”imalikult edukas. See loodusseadus kehtib ka RPmisel. Kuid vĂ€ga head rollimĂ€ngijad teevad enne mĂ€ngima asumist ka pisut eeltööd. Nad mĂ”tlevad ja panevad paberile kirja enda IC tegelase hirmud, tugevad ja kĂ”rgad kĂŒljed, allergiad, foobiad, eesmĂ€rgid, iseloomu omadused, vĂ€limuse eripĂ€ra. Kuid head ja veel paremat RPjat eristab inimlikkuse tajumine. Tasemel RPja ei tee endale kunagi ideaalset tegelast. Ta kujundab enda tegelasele ka hunniku nĂ”rkusi ja kasutab ka neid teadmisi vahest rollimĂ€ngu tehes.
2.1.2.2 Player Kill
PK ehk PlayerKill (eestikeeles kaasmÀngija mÔrv) on lubatud mÔjuval pÔhjusel. Ohver vÔib sama kasutajaga edasi mÀngida, kui IC on niiöelda mÀlukaotus. Juhtunut ei vÔi teised inimesed ohvrile meelde tuletada. Ohver ei mÀleta enam, mis pÔhjusel ta tapeti, mÔrvari nime vÔi nÀgu. Tema ega keegi teine ei mÀleta seda, et ta tapeti.
2.1.2.2.1 Faction PK
Illegaalsed grupeeringud vÔivad kasutada Faction PK-d (eestikeeles fraktsiooni mÔrv) liikmete vÀlja viskamiseks, kui soovitakse, et inimene ei mÀletaks enam midagi factioni ja selle liikmete kohta kohta. Seda ei tohiks teha /eemalda ja /es'i abil vaid kui tegu on PKga, siis peaks ikka ohvri tapma vÔi talle mÀllari tekitama kuidagi.
2.1.2.3 Character Kill
CK - Character Kill (eestikeeles karakteri surm) tĂ€hendab, et su tegelane sureb ja kaotab oma mĂ€lu kĂ”igest. Lisaks kaotatakse ka kĂ”ik vĂ”i mingi osa varast (server mÀÀrab) ja saate valida endale uue nime. LĂŒhidalt öeldes lakkab teie karakter eksisteerimast. CK saab teha ainult siis, kui ohver vastu hakkab. Kui ta vastu ei hakka, tuleb sĂ”ltumata situatsioonist PK.
2.1.2.3.1 Situatsioonid CK tegemiseks
1 Tsiviil/PalgamÔrtsukas vs 4 Tsiviili
1 Tsiviil/PalgamÔrtsukas vs 3 Politseiniku (kaasaarvatud KaPo)
1 Tsiviil/PalgamÔrtsukas vs 1 PalgamÔrtsukas (Peab olema lÀbirÀÀgitud ja CK tegemise luba serveri administratiivilt. Luba antakse kindlale mÔrtsukale ja vaid 1 korra eest. Kui mÔrtsukas tapab vale inimese, saab vale inimene CK)
1 Politseinik (kaasaarvatud KaPo) vs 6 tsiviili
1 Politseinik (kaasaarvatud KaPo) vs 4 Politseiniku (kaasaarvatud KaPo)
1 Politseinik (kaasaarvatud KaPo) vs 1 PalgamÔrtsukas (Peab olema lÀbirÀÀgitud ja CK tegemise luba serveri administratiivilt. Luba antakse kindlale mÔrtsukale ja vaid 1 korra eest. Kui mÔrtsukas tapab vale inimese, saab vale inimene CK)
2.1.2.3.2 Self CK
Self-CK (SCK) tĂ€histab olukorda, kui inimene teeb iseendale oma soovil CK. Siia alla vĂ”ib liigitada ka nimevahetustega ja teiste OOC asjadega kaasnevad CK'd. Self CK tegemiseks on kĂ”ige lihtsam kuskilt end surnuks hĂŒpata, majja sisse pĂ”leda vĂ”i meelega Ă€ra uppuda. Kui inimene sureb kogemata on tal valida SCK ja PK vahel. Kui mĂ€ngija sureb meelega RP situatsioonis on CK kindel.
2.1.2.4 Revange Kill
Segu DMist (DeathMatchist) ja MGst (Metagamest). Kui ohver sureb, lÀheb ta kÀttemaksuks oma mÔrvari juurde ja tapab ta. Siia alla lÀhevad ka mÔrvakatsed. Revange Killiks ei loeta asja siis, kui endine ohver saab pÀrast surma uue pÔhjuse oma endise mÔrvari tapmiseks. Revange Kill on keelatud ja sellel on sama karistus mis DeathMatchil.
2.1.3 Powergame
/me, /do vĂ”i mĂ”ne muu kĂ€su vÀÀrkasutus. Vale kasutus reaalsuse kohapealt. Oma IC tegelase vĂ”imete ĂŒlehindamine. NĂ€iteks: /me lendab minema, /me rabeleb 3 rammumehe kĂ€est lahti ja pĂ”geneb. Lisaks kĂ€ib siia alla ka teistele RPmiseks vĂ”imaluse mitte jĂ€tmine, enda karakteri tegevuse teistele peale surumine. NĂ€iteks: /me lööb meest nĂ€kku ja mees kukub maha ning sureb Ă€ra.
2.1.4 Muud RP nÔuanded
2.1.4.1 Detailed RP
Detailed RP (eestikeeles detailne rollimÀng). VÀljendi mÔtlesin ma ise vÀlja, sest ei osanud seda kuidagi nimetada, kuid see teeb vÀga heast rollimÀngijast parima rollimÀngija. Seda tuleks kasutama hakata alles siis, kui kÔik muu on ideaalselt selge. See rollimÀngu osa tÀhendab teisi otseselt mitte mÔjutavaid pisidetaile. Siia alla lÀhevad vÀga detailsed kÀsud: "/me haigutab", "/do TaskurÀtiku servadel on tÀpiline muster"
2.1.4.2 Vigastuste RPmine
Kui su mĂ€ngutegelane saab viga, peab ta vastavalt kĂ€ituma. Kuulivest ei kaitse sind mitme kuuli eest ja kuuli tĂ”ukejĂ”u mĂ”jul peaks inimene ikka maha lendama ning mĂ”ni löök vĂ”ib hinge kinni lĂŒĂŒa. Kui saad viga, kirjuta /me kĂ€skudega, mis juhtus ja lase teistel endaga tegeleda.
2.1.4.3 Reklaamid
IC tehtud reklaam peab olema korrektselt vormistatud ja reklaamida ei vĂ”i OOC asju. /reklaam on 100% IC kĂ€sk. Kui te teete asjade mĂŒĂŒgiks reklaami, siis olge loovad ja kui reklaamite illegaalseid asju, arvestage, et ka politsei vĂ”ib teid jĂ€lgima hakata. "/reklaam MĂŒĂŒn jahu/lelu". Kui ostja sellest aru saab, on Ă”igus ka politseinikul sellest aru saada ja kontrollida kaupa. Seda ei tohi nimetada metagameks, sest samahĂ€sti teeb relva vĂ”i narkot sooviv klient MG'd. Kui sa siia maani jĂ”udsid, anna sellest Yabodole teada. Soovin nĂ€ha, kes loevad selle jutu lĂ€bi ja kes mitte.
2.1.4.4 PÔgenemised ning kuritegude sooritamine
Ilma pÔhjuseta politsei Ôrritamine on keelatud! Vahest on erandiks rallifactionid.
2.1.4.5 GĂ€ngide vahelised lahingud
Lahing ei toimu reaalselt tĂ€naval. Hea RPga gĂ€ngid lepivad alati kokku, kus ja millal sĂ”jad toimuvad. Kui ĂŒhe gĂ€ngi liikmed satuvad vastaste alale ja jÀÀvad vahele, on vĂ”itlus lubatud.
2.1.4.6 Karakterite mÔttemaailm
Karakterite mÔttemaailma vÀljendamine /me vÔi /do kÀskude abil on ebaviisakas ja see Ôhutab kaasmÀngijaid metagame'i tegema. Selle tÔttu on soovituslik vÀljendada oma karakteri mÔtisklusi taoliste kÀskudega: "/me on vajunud mÔttesse". KaasmÀngijate suhtes on ebaviisakas kasutada kÀsklusi, mis sarnanevad jÀrgneva kÀsuga: "/me mÔtleb, et vastas istuv mees on debiilik".
2.1.4.6.1 Mida teha selle reegli rikkujatega
Kui te nÀete, et keegi kasutab teie juuresolekul /me vÔi /do kÀsku karakteri mÔttemaailma avaldamiseks, siis mainige, et antud tegevus jÀtab halva maine tema RP tasemest. Kui sellise asja mainimiseks viitsimist pole, siis vÔib kirjutada ka vastu "/me mÔtleb vÀhem" ja enamasti saab teine osapool sellise lause tagajÀrjel oma veast aru.
2.1.5 Suhtlemine
IC kanalites eksisteerib piiritu mĂ”tte- ning sĂ”navabadus. Kuid pidage siiski piiri, sest liigne sĂ”imamine ning ropendamine ei vii teid RPs kuigi kaugele. Te peletate endast inimesed lihtsalt eemale. IC kanalites on keelatud lĂŒhendite ja smailide kasutamine. Ainus IC kanal, kus lĂŒhendid ja smailid lubatud on, on /sms. OOC kanalites on smailid ja lĂŒhendid loomulikult lubatud, kuid ropendamine mitte. IC kanalites vĂ”ib rÀÀkida ĂŒkskĂ”ik mis keeles, kuid OOC kanalites rÀÀgitakse vaid serveri ametlikus keeles. SNJ-i ametlik keel on loomulikult Eesti keel.
2.1.5.1 IC Kanalid:
Tavakanal - Jutt mida kuulevad sinu juures olevad inimesed. Raadius on ĂŒsna suur.
/c - Samuti jutt, mida kuulevad sinu juures olevad inimesed. Raadius on vÀike.
/cw - Autosisene jutt. Juttu kuulevad vaid kaasreisijad
/so(sista) [iD] - Jutt, mida kuuleb vaid inimene, kellele see suunatud on. KÀsku saab kasutada vaid siis, kui kuulaja su lÀhedal on.
/s - Jutt, mida sinu juures olevad inimesed. Raadius on suur.
/ru - Ruupur, jutt mida kuulevad sinu juures olevad inimesed. Raadius on vÀga suur.
/helista [tel.nr.] - Telefoni rÀÀgitav jutt. Sinu öeldud asju kuulevad sulle lÀhedal olevad inimesed ja inimene, kellega sa telefonis rÀÀgid. Igasugused helid lÀhevad *tÀrnide vahele*
/sms [tel.nr.] - SĂ”numite saatmiseks loodud kĂ€sk. Juttu kuuleb vaid sĂ”numi saaja ja saatja. Ainus IC kanal, kus on lubatud smailid. SMSis on lubatud ka igasugused lĂŒhendid.
/number [iD] - KĂ€sk, millega saab inimese telefoninumbri meelde tuletada. Kindlasti ei tasu seda kasutada inimese puhul, kelle numbrit sa IC teada ei saa. Vastasel juhul on tegu MetaGamega.
/ad - Reklaami tegemise kĂ€sk. Seda saab teha vaid serveripoolt ettemÀÀratud kohas. Reklaamis on lubatud kasutada lĂŒhendeid (smailid keelatud).
/r - Raadiosaatja. Legaalsete grupeeringute vahelise vestlemise jaoks loodud kanal. Sinu rÀÀgitavat juttu nÀevad sulle lÀhedal olevad inimesed.
/os - Osakondade vaheline jutt. Juttu nÀevad riigiorganite töötajad. (LSPD, KaPo, Kiirabi jne)
/gov - Linnavalitsuse teadete edastamiseks loodud kanal. Kuuleb iga serveris olev mÀngija.
Politsei hÀÀlsuhtluskanal (TeamSpeak, Ventrilo jms) - Juttu kuuleb vaid inimene, kes on saanud loa (parooli) selle hÀÀlsuhtluskanaliga ĂŒhinemiseks.
/reklaam - Meedia liikmetele reklaami edastamiseks loodud kanal. Seda nÀevad kÔik.
/uudis - Meedia liikmetele loodud kanal, millest edastada uudiseid. Uudiseid kuulevad kÔik mÀngijaid, kes ei kasuta kÀsku /tognews (vms).
2.1.5.2 OOC Kanalid:
/o - Jutt, mida kuuleb iga serveris olev inimene. Selle mittekuulamiseks on olemas kÀsk /togOOC.
/f - Jutt, mida kuuleb iga sinu grupeeringu liige.
/b - Jutt, mida kuulevad sinu lÀheduses olevad inimesed.
/es (/pm) [iD] - Jutt, mida kuuleb vaid inimene, kellele jutt suunatud on. ErasÔnumite mitte kuulamiseks on olemas /toges
HÀÀlsuhtluskanalid (TS, Ventrilo jne)
3. Muud reeglid.
3.1 Keelatud tegevused
3.1.1 BunnyHop
BH ehk BunnyHop (eestikeeles jĂ€nesehĂŒpped) on keelatud. See on jooksmise ajal jĂ€rjest ĂŒle kolme korra hĂŒppamine, eesmĂ€rgiga kiiremini edasi jĂ”uda.
3.1.2 CarPark
CP ehk CarPark tĂ€hendab autoga teisest ĂŒle sĂ”itmist. See peaks reaalselt vĂ”imalik olema, kuid RPs on see keelatud. Lubatud on korra ĂŒle sĂ”ita vĂ”i toksata, aga rohkem mitte. Autoga teise peale seisma jÀÀmine vĂ”i korduvalt ĂŒlesĂ”itmine on keelatud! CarParki nimetatakse vahest ka Car DMiks.
3.1.3 Chopper Kill
CK/ChopperKill/HK/HeliKill on sammuti keelatud! Helikill on kopteri tiivikuga tapmine. Ehk siis lendad teisele kopteriga otsa nii, et kaasmÀngija sureb.
3.1.4 Drive-By
Drive-By on sÔidu ajal tulistamine. Politseil on Ôigus tulistada juhikohalt, kuid teistel mitte. Juhikohalt tulistamine on keelatud sihiku kÔrguse tÔttu. Kuulid lendavad tÀpselt teiste pea kÔrgusele.. Tavainimesed vÔivad teha vaid kÔrvalt istmelt drive-by ja seda saab teha vaid kindlate relvadega. MP5, Tec9, Uzi, 9mm jne.
Drive-By on otsetÔlkes möödasÔit ja kui gÀngid teevad Drive-By peakski see olema mööda sÔit. SÔidad gÀngi liikmetesst korra mööda, teised tulistavad ja auto enam tagasi ei tule. Kui auto seisma jÀÀb vÔi teeb mitu tiiru nÀitab see madalat RP taset ja gÀngil peaks hÀbi olema!
3.1.5 Chicken Run
VÀljend Chicken Run tuleneb "peata kanast", kes jookseb edasi pÔigeldes. SAMPi maastikul tÀhendab Chicken Run pÔigeldes pÔgenemist ajal, mil vastane sinupoole tulistab. See takistab RP tegemist ja on seetÔttu keelatud.
3.1.6 Bug Abuse
Bug abuse tÀhendab eestikeeles vea kuritarvitamist. Kui mÀngija leiab serverist vÔi foorumist mÔne vea vÔi turvaaugu, ei tohi ta seda enda heaks Àra kasutada vaid peab postitama selle kirjelduse BugTrackerisse vÔi foorumisse. Bug Abuse on karistatav bÀnniga.
3.1.7 Eeliseid andvad programmid
Serveris on keelatud kasutada ĂŒkskĂ”ik milliseid eeliseid andvaid programme, peale hÀÀlvestlusserveri, Keybindi, Camhacki ja modifikatsioonide. Keelatud on kasutada ka CLEO'd kasutavaid modifikatsioone. Serveril on olemas ka vĂ€ike AntiCheat programm, mis teid selle reegli rikkumise puhul mĂ€ngust eemaldada vĂ”ib.
3.1.8 CamHack
CamHack on RP serverites ĂŒldjuhul lubatud, kui seda Ă”igesti kasutada. CamHacki vĂ”ib kasutada filmimiseks, milleks see ka mĂ”eldud on, kuid seda on keelatud kasutada nĂ€iteks ĂŒmbruse kontrollimiseks ise peidus olles. Seljuhul on tegu MetaGame'ga ja see on karistatav.
3.1.9 Tegevused vees
Lisaks ĂŒldistele RP reeglitele, peaks vist eraldi vĂ€lja tooma osad tegevused, mis on vees olles keelatud. 1) Rahaga arveldamine; 2) Elektroonika kasutamine; 3) Liiga kaugele avamerele ujumine; 4) Tahtlik karakteri uputamine; 5) Politsei eest vette pĂ”genemine; 6) KĂ€eraudades ujumine; 7) Igasuguste RP kĂ€skude kasutamine, mis toovad kaasa freeze'i. [/ĂâŠĂÂĄokipĂŒstol, /knockout jne]; 8) Tahtlik maa- ja Ă”husĂ”idukitega vette sĂ”itmine; 9) Teiste ilma lĂŒkkamist RPmata vette löömine/rammimine; 10) Vee all rÀÀgitud jutu mĂ”istmine
3.2 OOC suhtlemine
On olemas ka reeglid OOCs suhtlemiseks, neid on vaid kaks kuid toon need siiski eraldi vÀlja, sest pean seda tÀhtsaks.
3.2.1 OOC suhtlemine RP kÀigus
OOC kanalite liigne kasutamine RP ajal takistab RPmist. Lisaks ka OOC kanalis halamine (Q_Q) ja vaidlemine. Kui on probleeme, lahendage need pÀrast RPmist kas lÀbi erasÔnumite vÔi foorumis.
3.2.2 OOC suhtlus ĂŒldiselt
Foorumis ja IG on keelatud OOC kanalites sÔimata teisi vÔi ropendada. Selline tegevus on karistatav. Ma tean, et ma rÀÀkisin sellest eespool, kuid toon selle siiski uuesti vÀlja.
3.2.3 /teata vormistamine
/teata tegemisel peaks kindlasti Ă€ra mainima olukorra, sĂŒĂŒdlase ja kui on ideid, siis vĂ”imaliku lahenduskĂ€igu. See aitab parandada administratiivmeeskonna tööd ja viib olukorra kiiremini lahenduseni.
3.2.4 Austamine
Selleks, et tagada foorumis ja mĂ€ngus sĂ”bralikku Ă”hkkonda, on minu soovitus kĂ”igile sĂ”bralik suhtlemine ja teiste austamine. Alati ei pea teistega nĂ”us olema, kuid seljuhul vĂ”iks vĂ€lja tuua idee tugevad ja nĂ”rgad kĂŒljed, et oleks lihtsam kokkuleppele jĂ”uda. Isegi kui kokkulepet ei saavutata, pole tarvis teist inimest sĂ”imama hakata, sest see viib vaidlejad kokkuleppest vaid kaugemale, sest suhtumine muutub pĂ”himĂ”tteliseks.
3.3 Alustamine tÀpsemalt
RÀÀgime kokkuvĂ”tvalt, kuidas serveris alustada. Uue mĂ€ngija ĂŒks suurimaid muresid. Esmalt registreeri UCPs enda mĂ€ngusisese nimega kasutaja. Kasuta siit manuaalist saadud infot RP testi tegemiseks.
3.3.1 RP nimi
Nime valik on tÀhtis. Peab otsustama, mis rahvusest tegelast IC teha soovitakse ja selle jÀrgi tuleks endale nimi valida. Eesti nimed pole vÀga head, sest mÀng toimub Los Santoses, mis on tehtud USA linna Los Angelese jÀrgi.
3.3.1.1 NÔudmised nimele
Tegelasel peab olemas ees- ja perekonnanimi. Nimed peab eraldama alakriipsuga _ Nimi ei tohi sisaldada sĂ”numit vĂ”i olla ebarealistlik (Jaana_Lind; Anti_Biootikum; Heli_Kopter; King_Kong; Nina_Rohi) Nimi ei vĂ”i olla tuntud inimese oma (Chuck_Norris) Nime sisu ei tohi sisaldada roppusi ega sĂ”imu (nĂ€iteid ei too) Nimi ei tohi sisaldada numbreid, tĂ€pitĂ€hti ega sĂŒmboleid peale tĂ€htede ja _
3.3.1.2 Nime generaator
Kui sa tead, mis rahvusest tegelast sa teha soovid, kuid nime ei oska valida, siis kliki siia.
3.3.2 Töö leidmine
KÔige parem viis RP Ôppimiseks ja enda maine mitte rikkumiseks on minna foorumis vÀlja toodud legaalsesse grupeeringusse tööle. Vaata teiste avaldusi ja tee nende eeskujul enda oma. Ole tÀhelepanelik ja kohanemisvÔimeline ning kÔik lÀheb edaspidi hÀsti. Tee palju RPd ja hoia manuaal kÀepÀrast. VÔib vaja minna.
3.4 Ăldlevinud rollid
See teema vĂ”tab kokku kĂ”ik SAMP serverites ĂŒldlevinud tegelasrollid. Muidugi on vĂ”imatu kĂ”iki neid tĂ€pselt lahti seletada, kuid ma annan endast kĂ”ik, et leida pĂ”hitĂ”ed. Selles punktis seletan ma tegelaste rolle enda vaatenurgast. Kuna mu RP taset hinnatakse kĂŒmmetega, siis ma loodan, et te ei pettu. NB! Ăhel tegelasel vĂ”ib olla mitu rolli.
3.4.1 Legaalsed rollid
3.4.1.1 Politsei
Teen hiljem valmis, vÔtab liiga kaua aega.
3.4.1.2 Arst
Arsti töö sisaldab vĂ€he mĂ€rulit kuid vajab palju teadmisi ja head RP taset. Kui esitatakse vĂ€ljakutse, tuleb kohale minna RP drive tehes ja oma piire mĂ”istes. Kui juhtub liiklusĂ”nnetus, tuleb seda RPda, sĂ”ltumata sellest, et on vĂ€ljakutse ja sul on kiire. Kui kiirabi töötaja jĂ”uab edukalt sĂŒndmuskohale peab ta tegelikult koguma ka veidi infot ja tegema ĂŒldkontrolli kohapeal, sest vigastatul vĂ”ib olla nĂ€iteks luumurd vĂ”i mĂ”ni muu ohtlik vigastus.
3.4.1.2.1 Vigastatu roll.
Kui inimene saab ikka kuuli, nuga vĂ”i ohtralt lööke, peaks ta minema ikkagi haiglasse. Kui ohvril ĂŒhtki teist mĂ€ngijat juures pole, vĂ”ib ta ise helistada kiirabisse ja RPda möödajalutajat.
3.4.1.3 Linnavalitsuse töötaja
Linnavalitsuse töö on ilmselt kÔige igavam. MÀrulit ei toimu kunagi, raha saab vaid osades serverites palju, tööd tuleb teha 10 minutit nÀdalas.
3.4.1.4 TuletÔrjuja
TuletĂ”rjujad on vaid vĂ€hestes serverites. Nende töö on kustutada tulekahju. Kui tuleb vĂ€ljakutse peab töötaja oma kiireid sĂ”rmi kasutama, riidesse panekuks ja autosse tĂ”ttamiseks on aega vaid minut, mida detailsemalt oma tegevust kirjeldada jĂ”uad, seda parem tuletĂ”rjuja oled... Ărge jĂ€tke maha hapnikuballooni, maski, jalanĂ”usid ega ĂŒldriietust. Tore oleks, kui majast vĂ€ljatoomiseks RPtaks redelit vĂ”i taskulampe. TuletĂ”rjuja RP vĂ”ib olla vĂ€ga sĂ”ltuvust tekitav ja pĂ”nev, kui seda Ă”igesti teha. Kui sa selle koha lĂ€bi lugesid saada mulle pm.
3.4.1.5 Uudisteagentuuri töötaja
MĂ€ngija, kelle eesmĂ€rk on mĂ€ngijaid teavitada IC sĂŒndmustest. Uudiste koostamisel tuleb kindlasti kasutada vaid IC vĂ€ljauuritud ja tĂ”enditega fakte. Seda selleks, et vĂ€ltida metagame juhtumeid.
3.4.1.5.1 Uudiste Fraktsioon (LSU - Los Santose Uudised/SAN - San Andreas News)
Uudiste fraktsiooni kuuluvatel inimestel on olemas mitmeid kÀsklusi, et kirjutada IC uudiseid, mida kÔik nÀevad. Palju mÀngitakse ka sÔna vÔi peitusemÀnge, kuid nende liigne tegemine jÀtab teist lolli mulje.
3.4.1.5.2 Ajakirjanik
Inimene, kes kirjutab foorumisse ettenĂ€htud teema alla uudiseid. Tegu on seljuhul foorumis asuva IC tekstiga. IC saate seda infot teada juhul, kui ostate endale antud ajalehe/ajakirja vĂ”i loete seda teksti IC internetist. Koostajal on hea teada, et iga sĂŒndmuse juures vĂ”iks olla iseloomustav pilt.
3.4.1.6 MĂŒĂŒgimees
Kinnisvara maakler tegeleb SAMPi puhul enamasti kinnisvara ostu ja mĂŒĂŒgiga. Ostab odavalt ja mĂŒĂŒb kallimalt. Antud juhul on tegu vĂ€ga tulutoova kuid ka ohtliku Ă€riga.
3.4.2 Illegaalsed rollid
3.4.2.1 Maffia
3.4.2.1.1 Struktuur
Mafia eesotsas seisab enamasti inimene, keda mafia liikmeid ei tunne. Tema ĂŒlesanne on juhtida mafia tegevust ja tema telefoniks on Underboss vĂ”i Capo(regime). Selleks, et sĂ”najagajad ĂŒlestĂ”usu ei alustaks, peab neid olema mitu ja ĂŒlemus peab omama midagi, mis ta teistest paremaks teeb. Samuti ei tohi ĂŒlemus oma vĂ”imu kuritarvitada, kuid peab panema suurt rĂ”hku lojaalsusele ning kuulekusele.
3.4.2.1.2 Tegutsemine
Tegutsemine peaks toimuma raha teenimise eesmÀrgil. Tehakse seda, mis suurendab sissetulekut. Siia alla kÀib firmade omistamine (mis ei vaja scripti vaid RPd!), firmade soetamine, rahapesu, korruptsioon, mÔrvad, narko ja relvaÀri juhtimine ja palju muud.
3.4.2.1.3 SÔdimine
Juhid ei sĂ”di. SĂ”divad taskus olevad ametnikud ja advokaadid, muidugi vahest ka relvad, aga see on tihtipeale liiga tĂŒlikas ja kallis. Lihtsam on osta ametnik ja lasta korraldada reide.
3.4.2.1.4 Liitumine
Liitumine kĂ€ib parimate mafiate puhul vaid tutvuste kaudu. Kuid on vĂ”imalik ka sisse saada, kui teha Ă€ra mĂ”ni "töö" (enamasti mĂ”rv vĂ”i vĂ€ljapressimine mafia kĂ€sul). Ăks laialt levinud viis mafiasse RPmiseks on mafia liikme sugulase RPmine. Kuid see pole siiski parim viis.
3.4.2.2 GĂ€ng
3.4.2.2.1 Hood RP
KĂ”ige kĂ”vemad gĂ€ngi RPjad oskavad teha asja mida nimetatakse Hood RPks. TĂ”lkida vĂ”iks seda kui rajooni RP. Ei ole vaja kogueg kellegiga sĂ”dida, pĂ”hiline RP peab kĂ€ima enda rajoonis teiste gĂ€ngikaaslastega. Tihti on endale raske tegevust leida, kuid see on vĂ”imalik. NĂ€iteks mĂ€ngida pokkerit (RPga), tĂ€ringuid (kes saab suurema numbri vĂ”idab pappi), rÀÀkida kaaslastele huvitavaid lugusid vĂ”i nalju, sodida seinu (RPga), juua ennast umbe ja tĂ”mmata pilve (Ma ei Ă”huta inimesi meelemĂŒrke tarvitama) ja palju muud. VĂ”imalusi on palju. VĂ”ib rÀÀkida ka autodest ja pidada lowriderite kohtumisi.
3.4.2.2.2 Rivaalid ja liitlased
Igal gĂ€ngil on omad rivaalid ja liitlased. RPda vĂ”ib suure osa ajast ka liitlastega koos nĂ€iteks nende aladel vĂ”i ka mujal. Rivaalid on inimesed, kellega sa norid ja hĂ€sti lĂ€bi ei saa. See ei tĂ€henda siiski seda, et iga kord kui hakkab mingi sĂ”nasĂ”da peaks vĂ”tma vĂ€lja tuli- vĂ”i kĂŒlmrelvad. Piisab ka Ă€hvardustest ja gĂ€ngi kĂ€tesĂŒmbolite nĂ€itamisest. Ăldjuhul oleks tore, kui niisama vastase territooriumile ei ronitaks.
3.4.2.2.3 VÀgivald ja sÔda
Kui soovid olla hea RP gĂ€ngster, siis pead kasutama musklit rohkem kui tulirelvi. Lisaks pole mĂ”tet minna suvalisel hetkel vastase maale vandaalitsema. VĂ”ib minna salaja seinu sodima, kuid sellega vĂ”iks asi piirduda. Lahinguid peaks pidama kokkulepitud kohas ja kokkulepitud ajal. Lihtsaim viis kokku leppimiseks on minna vastase hoodi ja öeldagi pĂ€eva, kellaaja ja koha kus lahing maha peetakse. Lahingutes kasutatakse enamasti rusikaid, nuge ja kurikaid, tulirelvad on nĂ”rkuse sĂŒmbol.
3.4.2.2.4 /crack
/crack on kÀsklus millega tegelane maha langeb. (vÔib kasutada ka /animcrack 3-?) Kui kellegiga RPdes lÀheb palju elsid maha vÔi IC tegelast tulistatakse, siis gÀngide puhul on /crack'i kasutamine vÀga tÀhtis. Sellega saab nÀidata, et tegelane on saanud haavata ja lamab valudega maas. Lahingutes kasutatakse seda, terve kaotajate gÀng lÔpetab lamades... /cracki teinud inimene nÀitab, et ta on valmis veel edasi RPma, kui soovitakse ja /cracki teinud inimest pole viisakas lihtsalt maha lasta. Kui vÔitja soovib ohvri surma vÔib ta teha seda kÀsuga "/me laseb ohvrile kuuli pÀhe" ja jÀtta ohvri sinna lamama. Ohver on surnud, sÔltumata tema elude ribast.
3.4.2.2.5 Kultuur
Kui liituda mÔne gÀngiga, on soovituslik Ôppida natukene rassi slÀnge ja uurida gÀngi IRL tausta. (Kirjutades gÀngi nime googlesse) See tagab realistlikuma rollimÀngu ja pÀÀstab iga RPja probleemidest.
3.4.2.3 Kiirendaja
Osta endale ĂŒks kĂ”ik milline auto, mida saab RPga ja garaaĂâŠĂŸi abiga putitada. Ega kohe ei pea ostma endale sportautot, vĂ”ib alustada ka mĂ”ne aeglase kĂ€ruga ja sellega vaikselt kihutada. Aja möödudes saab rallivĂ”itudest ehk ka raha ja tekib vĂ”imalus osta parema auto. Nii see asi kĂ€ib.
3.4.2.3.1 RP drive
See, et inimene on kiirendaja, ei tĂ€henda, et RP drive tegema ei peaks. Sellisel juhul on just see kĂ”ige tĂ€htsam. Kui millelegi osta sĂ”idetakse, tuleb RPda autoĂ”nnetust ja mehaanikut kĂŒlastada. See tagab palju RPd igapĂ€evaselt ja parandab ka tasapisi OOC reputatsiooni ja RP taset. Kihutamine vĂ”iks jÀÀda vĂ€ljapoole linna vĂ”i kĂŒla piire, et see ei takistaks liialt kaasmĂ€ngijaid.
3.4.2.3.2 Politsei
Kiirendaja kardab politseid. Kui politsei tuleb, peaks talle naeratama ja alluma. Kiiruse ĂŒletamise eest tehtavad trahvid on vĂ€iksemad kui pĂ”genemise omad. Iga rallimees austab ka politseinikut, kuigi ta ei pruugi seda IC vĂ€lja nĂ€idata.
3.4.2.4 Biker
Bikerid on motikavennad, kes on enamasti ĂŒlbed ja agressiivse iseloomuga. Nad ei soovi eriti, et iga ĂŒks nendega suhtlema tuleks ja mĂ”tlevad enamuse ajast enda motika ja enda gĂ€ngi peale.
3.4.2.4.1 Suhtumine, vĂ€limus ja ĂŒldine olek.
Bikerid kes kuuluvad jĂ”uku on ropud ja karvased. Iga biker kannab sĂ”ltumata ilmast nahktagi ja kiivrit, millele on mĂ€rgitud nende gĂ€ngi nimed ja lisaks ka vahest nende auaste. Kui RPda bikerit, peab vööl rippuma peaaegu alati nuga juhuks kui keegi plĂ”ksima tuleb. PĂ€rast pussitamist tuleb lahkuda. Bikerid liiguvad enamasti suuremates gruppides, et oleks suurem turvatunne ja paremad vĂ”imalused relvi vĂ”i narkot mĂŒĂŒa. Bikerid ei ole enamasti ĂŒldse seaduse kuulekad. Nad ei karda midagi, mis ei ohusta nende elu vĂ”i ei ole politsei.
3.4.2.4.2 GĂ€ngid
Bikerite gÀngid on vÀga erinevad ja samuti ka nende kultuur. Enne gÀngi astumist peaks kindlasti uurima IRL oleva gÀngi kohta mingisugust infot, et mitte probleemidesse sattuda.
3.4.2.5.3 Liitumine
Liitumine nĂ”uab tallalakkumist ja kĂŒlma nĂ€rvi. Ilmselt saadetakse soovija 100x igasse vĂ”imalikku kohta ja alles siis vĂ”etakse ta sisse. Sisse saamiseks on kĂ”ige parem vĂ”imalus gĂ€ngi mingi probleemi puhul aidata ja omada ka kena Freewayd.
3.4.2.5 PalgamÔrtsukas
Eestis surnud roll. Elustada pole mÔtet, sest mÀngijatel ei ole rahast kama ja see takistab RPmist.
3.4.2.6 Terrorist
Tegu on rolliga, mis on keelatud paljudes serverites, sest selle tegevus takistab kaasmÀngijate RPmist ja on hea pÔhjendus DMile. Ainus roll mida ma RPnud pole ja ei soovi ka, seetÔttu ei hakka enda olematuid kogemusi jagama.
3.5 MÔistete definitsioonid
IC - TÀhistab kÔike, mis on seotud mÀngukarakteri mÔttemaailma ja vÀljendusviisiga.
OOC - TÀhistab kÔike, mis toimub vÀljaspool karakteri mÔttemaailma ja vÀljendusviisi.
MG - OOC informatsiooni IC kasutamine vÔi kaasmÀngija sellisele teguviisile juhtimine.
RP - Karakteri mÔttemaailma ja teguviisi realistlik vÀljendamine.
DM - KaasmÀngija karakteri kahjustamine, tapmine vÔi tapmiskatse ilma mÔjuva IC pÔhjuseta.
PK - KaasmÀngija karakteri tapmine rollimÀngu tehes.
FPK - KaasmÀngija karakteri tapmine rollimÀngu tehes, eesmÀrgiga isik grupeeringust eemaldada.
CK - KaasmÀngija karakteri tapmine rollimÀngu tehes, eesmÀrgiga isik grupeeringust eemaldada ja tekitada talle varalist kahju.
SCK - Oma karakteri tapmine OOC pÔhjustel vÔi karakteri enda soovil.
RK - Oma karakteriga kaasmÀngija karakteri kahjustamine, tapmine vÔi tapmiskatse. PÔhjusega, et kaasmÀngija karakter tappis eelnevalt oma karakteri.
PG - /me ja /do kÀskude vÀÀrkasutamine. KaasmÀngijatelt vÔimaluse RP tegemiseks eemaldamine.
BH - Jooksmise ajal hĂŒppamine eesmĂ€rgiga kiiremini edasi liikuda.
HK - KaasmÀngija tapmine kopteritiiviku abil.
CR - Ebarealistlik jooksmine, sikk-sakk kujul.
BA - MÀngu vigade kuritarvitamine kasu saamise eesmÀrgil.
AA - Administratiivi kÀsu kasutamine valedel eesmÀrkidel.
Manuaal on koostatud Yabodo poolt ja selle kopeerimine ilma luba kĂŒsimata on keelatud! Loodan sĂ”bralikku suhtumist ja loodetavasti jĂ€ite tutorialiga rahule!